top of page

07 Kommunikation og indretning

Opdateret: 23. nov. 2023

Det er i udgangspunktet lettere at beskrive, hvad der ikke fungerer end det er at fortælle, hvad man gerne vil have! Hjemmet er en kompleks konstellation, som kan være vanskelig at finde de rette ord for, når man taler om indretning. Ikke desto mindre er ordene med til at forme dine omgivelser. Et hjem er nemlig både et sted og en følelse; et sted, hvor du føler dig hjemme og følelsen af et hjem. Måske er du og din partner ikke enige om de forandringer, der skal ske! Og så røber dit hjem mere om dig, end du går og tror.


Kommunikation og indretning er det sidste princip i rækken af De 7 designprincipper, designfilosofien bag indretning med omtanke. De 7 designprincipper er udviklet af undertegnet med et ønske om at give indretningen ramme og retning. Principperne er tænkt som et dialogværktøj, et overblik, en information, som skaber en bevidsthed om de fysiske rammer og de faktorer, som påvirker en rumlig oplevelse. Til slut i indlægget finder du links til øvrige designprincipper.


en brændeovn og stol med bord i forgrunden
"Et hjem er noget, man gør, - noget, som man skaber over tid"...
Mark Vacher, antropolog og PhD. Citatet er fra Boligforskning.dk 

Kæpheste og guldkorn

Dit hjem er grundsøjlen i dit liv. Det er din fysiske base for alle dine materielle ting og din mentale tankstation. Det er her, du lader op efter en lang arbejdsdag - og her, du kan være privat og sammen med dine nærmeste. At komme hjem fra en ferie, en fest eller blot fra en gåtur en kølig efterårsdag forbindes med noget godt og trygt. Udsagn som "Hjem kære hjem" og "endeligt hjemme" er alment kendte og brugt. Forestil dig ikke at have et hjem og den rodløshed, det måtte bringe. Det er eksistentielt vigtigt for mennesker at have en bopæl, som er deres. Faktisk investerer vi danskere allermest i vores hjem, set på verdensplan. Det er et privilegium, vi skal huske at værdsætte!


Som kunde ved mig vil jeg indledningsvist bede dig om at formulere dine indretningsproblematikker. Paradoksalt nok er det lettere at beskrive, hvad der ikke fungerer end det er, at fortælle, hvad man gerne vil have. At skulle beskrive det er en god øvelse i at blive bevidst om, hvad der bringer kvalitet ind i hjemmet - og hvad der ikke gør.

Under et besøg går vi et spadestik dybere: jeg vil spørge ind til dit hjem generelt, dine indretningsproblematikker, funktioner, hverdagsrutiner, kæpheste, behov, ideer og hvad du ønsker for din indretning. Du viser mig rundt i hele boligen - også selvom vi kun skal arbejde med stuen.


Hvad skal du kunne foretage dig? Hvilke funktioner er vigtige? Hvilken stemning ønsker du? Hvad er dine kæpheste?

Måske tænker du: nok med al den snak og rundvisning - kan du ikke bare at sige, hvor møblerne skal stå? Tjo, det er ikke noget problem at placere nogle møbler. Det kan enhver gøre. Det har du jo også gjort - og alligevel har du kontaktet mig!


En indretning er meget mere end at placere nogle møbler. Det handler om følelser, stemninger, behov og drømme. Det handler om arkitektur, overflader og lys - altså de eksisterende rammer.

Er I flere i husstanden, er der tilsvarende flere behov, der skal tages hensyn til. Måske er I mange om få kvadratmeter - eller få til mange kvadratmeter! Måske har du et hus fra en bestemt tidsperiode, som er værd at tage udgangspunkt i. Måske har du en del arvestykker, der også skal være plads til! En indretning forudsætter et kendskab til dig og dit hjem.


Jamen - tager det ikke uendelig lang til for en indretningsarkitekt at lære mig og mit hjem at kende?

Nej - en indretningsarkitekt er uddannet til at kunne se helheder, analysere rum og løse komplekse, fysiske problemstillinger. Et view af dit hjem kommunikerer mere end tusind ord og fortæller en hel del i løbet af kort tid. Koblet med din fortælling danner det et godt grundlag for indretningen. Faktisk ligger der mange guldkorn i dine ord og i dine omgivelser. Ved at få dem belyst gør blot dit hjem mere hyggeligt, personligt og helstøbt.


stue med kunst og hvidt bord, stol med skind


De kommunikerende rum 


I TV-programmet på DR1 "Kender du typen" besøger et panel af to livsstilseksperter og en vært forskellige kendte danskeres hjem. Efter en rundvisning af hjemmet og små ledetråde skal eksperterne fortælle noget om vedkommende, der bor der, ud fra beboerens indretning og ting. Og de er ret skarpe i deres betragtninger at dømme ud fra beboerens ofte overvældende begejstring af forløbet. Eller også røber hjemmet bare meget mere om os, end vi går og regner med!


piger der hopper i seng

Det vilde er, at din gæst allerede har dannet sig et indtryk af dig og dit hjem i løbet af de første sekunder. Roder entreen med sko og overtøj - ja, så roder det højst sandsynligt også andre steder. Sanserne skærpes nye steder. Vi fornemmer intuitivt omgivelserne, afkoder rum og mærker stemninger. Lys, lyde, lugte, farver og former registreres i bevidstheden. Er her rart at være? Dit hjem fortæller en masse om din stil, overbevisninger, værdier, interesser og hvem du er. Derfor er det så elementært vigtigt at en bolig står knivskarpt og præsentabelt inde som ude ved f.eks et hussalg. En potentiel køber har aktiveret alle antenner og skal kunne se mulighederne og føle sig velkommen ved første besøg.

Rum skaber indtryk i sit udtryk - på godt og ondt. De fysiske omgivelser kommunikerer og inviterer indenfor - eller det modsatte!


I blogindlægget Funktion og æstetik fortæller jeg lidt om kodning af rum; rummets funktion. Rum mister sin kodning, hvis der er for meget rod eller for mange aktiviteter samlet på et sted. F.eks. når hjemmekontoret også bliver opbevaring for aflagte møbler, ting og sager. Hvordan kan du føle dig opløftet og engageret i dit arbejde, hvis rummet omkring dig føles tyngende og demotiverende?


"Et hus er en genstand. Men et hjem er en tilstand - en relation, et forhold, en forbindelse mellem et menneske og en genstand. Hvis genstanden forsvinder, så kan man pludselig italesætte forholdet. Mennesker kan paradoksalt nok bedre fortælle om, hvad de har mistet, frem for hvad de har. De kan bedre beskrive, hvad et hjem er, når det er væk"...
Mark Vacher, antropolog og PhD. Citatet refererer til borgerne i Seest, som mistede deres hjem i 2004, da en fyrværkerifabrik eksploderede. Citatet er fra Boligforskning.dk 


Indretningsterapeuten


Det sker, at du og din partner ikke er enige om de fysiske forandringer, der skal ske i hjemmet - og den bold bliver kastet over til indretningsarkitekten - eller skulle jeg nærmere kalde det indretningsterapeuten! Indretning er ind imellem en kilde til konflikt og "terapi" kan blive nødvendig. Som uvildig 3. part er det positivt at opleve parternes engagement i skabe de ideelle rammer. Det kan dog hurtigt blive en kop lunken, usammenhængende the, hvis der indgår for mange kompromiser i beslutningerne.


Løsningen er ikke at få ret - men at se indretningsproblematikken i en armslængde fra sig selv og betragte den i en sammenhæng med resten af hjemmet.


F.eks. kan en problematik være flisevalget til det nye badeværelse - skal de være kvadratiske eller rektangulære - store eller små fliser - grå eller kulørte? Måske har den ene af jer forelsket sig i en stor marmorflise, som er vist i en boligreportage. Her vil nogle af de afklarende spørgsmål være: hvilke farver og materialer er tidstypisk for din bolig? hvilken form har rummet og hvilken effekt ønskes? hvilke materialer er brugt andre steder i boligen, f.eks. på det andet badeværelse, i bryggeret eller i køkkenet - kunne det være smart at skabe en visuel sammenhæng fremfor at skabe et helt andet udtryk?

Såh - når du arbejder lokalt (et rum) må du kigge bredt globalt (hele boligen). Det er måden "den røde tråd" bliver skabt på.



Hvorfor kommunikation som et designprincip?


Måske undrer du dig over, at noget så elementært som kommunikation er blevet et designprincip. Det er der naturligvis en god grund til. Et indretningsforløb er et samarbejde mellem dig og mig - og den visuelle som den verbale kommunikation er det, som giver resultater.


MANGOR STUDIO yder kortere og længerevarende indretningsforløb. På et kort forløb forventes et resultat i løbet af relativt få timer. Det sætter høje krav til indretningsarkitektens evne til at forstå sammenhængene og på baggrund af dette formidle sine ideer klart og forståeligt. Det gøres gennem skitser, noter og - hvis muligt - ved at visualisere forandringen med det samme. Det forventes også at du som kunde har gjort dit forarbejde inden mødet, så den aftalte tid benyttes bedst muligt. Læs mere om din rolle her


På et længerevarende forløb er der en udveksling af ord og informationer gennem fysiske som virituelle møder, mails og skitser.


Det ideelle samarbejde forudsætter en god kommunikation. Og som du kan læse her, er der mange former for kommunikation: den verbale og nonverbale kommunikation, din fortælling, hjemmets fortælling, boligens fortælling og den følelse, hjemmet giver, er en fortælling i sig selv.



...



Er du nysgerrig på mere indretning med omtanke? Læs mere om De 7 designprincipper her:

06 Økonomi med omtanke 07 Kommunikation og indretning


Tak fordi du læste med!

De bedste hilsner


Lotte Mangor

møbel- og rum arkitekt


Mangor Studio | Aarhus

mobil 2681 3091






80 visninger

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


bottom of page