04 Materialer og farver

Opdateret: maj 27

Uh, nu bliver det spændende. Et blogindlæg om materialer og farver - det har langt de fleste af os en mening om. Det kan jeg lide. Dette er ikke lige mig. Det er ikke min stil.


Blogindlægget om Materialer og farver er nr 4 i rækken, som fortæller om De 7 designprincipper - designfilosofien bag indretning med omtanke. Indlægget giver også tips til, hvordan du laver din egen farvepalette og hvordan du vælger et tekstil.


Tag en kop kaffe - for dette blogindlæg tager 7 minutter at læse!


Materiale- og farvecollage. Foto: Lotte Lior Mangor

Instagram bugner af inspiration til indretning og design. Pinterest er et godt digitalt værktøj til at arbejde med egen stil og indsamle ideer til egne materiale- og farvesammensætninger. Indretning er virkelig noget, mange går op i og søger ideer til.



Materialer


Sammensætningen af materialer og farver giver stemning til et rum. Man differentierer typisk mellem kolde og varme materialer. Kolde materialer kendetegnes ved at de har hårde og kølige overflader som f.eks glas, metal, fliser, lakerede træplader og sten. Varme materialer har stoflighed og blødhed i overfladen og er behagelige at røre ved. Det kan f.eks. være tekstil, læder, tapet, linolium, papir og træ.


Facaden på Fjordenhus, Vejle. Foto: Lotte Lior Mangor

Sammensætningen af materialer og farver har betydning for om et rum er rart at opholde sig i og om det fungerer i praksis. Klinisk kolde rum er vanskelige at hygge sig i.


Er du typen, der er glad for glas og stål, ja så vil du opleve akustiske gener. Akustiske gener opstår i rum med for mange kolde og hårde materialer og for bløde materialer til at absorbere rumklangen. Det bedst kendte eksempel på det er kirkerummet og sikkert også i nogle private nyere boliger, med højt til loftet og hårde flader på køkkenlåger, gulve og vægge. Lyden får lov til at vandre rundt i rummet og det er ubehageligt og trættende i længden. Omvendt kan for mange bløde materialer i et rum skabe en stump lyd, en død rumklang. De bedst kendte eksempler på det er overfyldte bogbutikker og lydstudier.


Det mest fordelagtige er, at opnå en rumklang som hverken er skinger eller død - altså midt imellem. På arbejdspladser og institutioner er der krav til, hvad rumklangen skal være, men det er der ikke i hjemmet. Her må man prøve sig frem med at skabe en god balance i materialevalget. Tekstiler, polstrede møbler og bøger er geniale til at "knække lyden". Alternativt akustiske paneler på vægge og loft.


Jeg vil gerne slå et slag for tekstiler i indretningen, som virkelig er små oversete kunstværker. Mange kendte designere - danske som udenlandske - har gennem årene designet tekstiler, som er integreret i vores miljøer, og som vi næppe bemærker som noget særligt. Designere som Verner Panton, Paul Smith, Patricia Urquiola, Margrethe Odgaard og Nanna Ditzel - for at nævne nogle få. Sidstnævnte har designet tekstilet, Hallingdal, i 1965, et stykke (næsten) uopslideligt og tidløst uldtekstil, som sæder i tog og fly har været betrukket med gennem årtier. Tekstildesigneren, Margrethe Odgaard, har i samarbejde med Kvadrat designet tekstilet, Atlas, som på overfladen viser en farve, og under lup åbner en anden verden af 4 forskellige farver garner, som tilsammen giver tekstilet dets særlige farvespil og dybde. Simpelthen enestående!



Vidste du, at det tager ca. 4 år at udvikle et møbeltekstil i god kvalitet - fra første tanke til endeligt design og produktion?


Det kan betale sig at undersøge tekstilets kvalitet og holdbarhed, hvis du køber en ny sofa, som du forestiller dig skal holde i mange år. Det er godt at kende begrebet Martindale (slidstyrkeskalaen), som går fra ca. 15.000 -100.000. Har tekstilet en Martindale på 20.000-25.000 er det egnet til privat brug, men det er ikke uopslideligt. Møbeltekstilet, Remix, fra Kvadrat er populært og ses på mange kendte designermøbler bl.a. fra HAY. Det har en Martindale på 100.000. Så hvis du vil være sikker på en flot sofa i mange år, så gå efter en Martindale i den høje ende.


Lysægthed er stoffets evne til at modstå sollys. Skalaen går fra 1-8, hvor 8 er det bedste. En stigning fra 4 til 5 - er 5 dobbelt så godt som 4 osv. Et tekstil med en lysægthed på 3-4 er middel og 5-7 er rigtig godt.


Et møbeltekstil i god kvalitet er som regel også smudsafvisende. Uld har f.eks. den egenskab at være selvrensende. Så står du og skal vælge mellem tekstil eller læder til din nye sofa (læder af praktiske grunde, da det kan tørres af) - så vælg det, du virkelig ønsker. Et godt møbeltekstil kan som regel også opfylde kriterierne for hårdt slid og pletter fra småbørn og kæledyr.



Farver


De fleste af os opfatter farver, før vi opfatter form. Farver fortæller os om farer, om temperaturer, om hvad der er spiseligt osv. Det er vanskeligt at forestille sig en verden uden farver. Dagligt får vi serveret glæden ved naturens gang; solopgangen ved daggry, forårets komme, hvor alt begynder at spire og springe ud, sommerens blomsterflor, efterårets gyldne farvespil, den blå himmel på en frostklar dag.


Er vi mennesker genetisk kodet til at lade os påvirke af farver? Det er der delte meninger om. Du skal ikke søge ret længe på nettet før du får en liste over farvernes påvirkning. I farvepsykologien har hver farve sin egen virkning, som direkte påvirker vores tanker, følelser, humør, helbred og handlemåder. Farver kan virke opkvikkende, afslappende, fremme koncentrationen eller bidrage til orienteringen. I forskningens verden er der skepsis om farvernes universelle påvirkning. Nogle mener nærmere, at farvernes påvirkning er en association, som er kulturbestemt og tillært og ikke noget, som vi påvirkes af fra naturens side. Hvis du er nørdet som jeg, så har du måske lyst til at læse en artikel fra videnskab.dk om farvernes påvirkning


Foto: Lotte Lior Mangor

Generelt er farverne opdelt i to grupper; kolde farver og varme farver.


De kolde farver er dem med lidt gul i, og hvor blå dominerer, såsom blå, blågrøn og grøn. I følge farvepsykologien oplever vi kolde farver som beroligende, afslappende og associerer dem med naturens elementer; himmel, hav, skov og græs. Mange foretrækker et soveværelse i denne farveskala.


De varme farver såsom rød, orange, gul, lyserød og violet har den modsatte effekt og vi oplever dem ofte som livgivende og energiske. 


I Danmark har vi i en meget lang periode været en smule farveforskrækkede. Sort, hvid og grålige nuancer kombineret med træ er stadig en bestseller hvad enten vi taler om nybyggeri eller indretning. Vi går efter det sikre. Vi skal også kunne holde ud at se på det om mange år.

Historisk set har vi en lang tradition for at integrere farver i rum og bebyggede miljøer. Tænk bare på Gl. Skagen, som har fået opkaldt en gul farve efter sig (skagensgul) - eller hvad med Latinerkvarteret i Aarhus? Et meget farverigt, attraktivt og velbesøgt kvarter med sjæl og charme. Tænk på et specifikt rum, du holder af at være i. Hvad er det lige præcis det udstråler, som gør, at du kan lide netop det rum?

Der er absolut ikke noget i vejen med at kombinere sort, hvid, grå og træ. Du skal jo vælge det, du bedst kan lide. Men overvej om det ikke er lige så sikkert at gå efter den mørkegrønne køkkenlåge, som du synes er fantastisk at se på og som du har drømt om hele livet. At træffe nogle modige valg for ens indretning er jo netop det, der giver boligen kant og personlighed og gør et hjem spændende og unikt.



Materialer og farver - lav din egen farvepalette


Når vi taler om farver, taler vi implicit også om materialer. Materialerne repræsenterer deres egne farver som f.eks trægulvet, alu-vinduesrammerne og linoliumsbordpladen. I dette afsnit om farvepalette vil jeg primært bruge ordet "farver" i omtalen af "materialer og farver".


Den mest almindelige fejl vi laver, når vi farvesætter, er, at vi bruger for få farver ...


Når du skal arbejde med farver, kan du med fordel lave din egen farvepalette inden du investerer en masse penge i maling, nyt inventar og accessories. Denne simple farvepalette er værktøjet til en vellykket og harmonisk indretning og består altid af tre elementer: hovedfarver, accentfarver og en kontrastfarve.


1. Hovedfarver Hovedfarverne bruges på de største overflader; vægge, gulv og loft. Et rum har normalt to hovedfarver, mens en bygning normalt har en, undertiden to. Hovedfarverne sætter klare betingelser for, hvilke farver der yderligere kan vælges. Hovedfarverne skal harmonere med hinanden, men behøver i princippet ikke være den samme farve.


2. Accentfarver Accentfarver er de farver, du finder i detaljer og på mindre flader. Målet med en accentfarve er ikke at skabe kontrast til hovedfarverne, men at understrege og fremhæve dem på en harmonisk måde. En farvepalette for en indretning vil normalt have 5-7 accentfarver, og 3-5 accentfarver på en facade. Selvom det lyder meget, er det ikke. Den mest almindelige fejl, vi laver, når vi farvesætter er, at vi bruger for få farver. Det er ret almindeligt i dag i en indretning at se to hovedfarver og en accentfarve. For eksempel hvide vægge, hvid sofa, grå puder og egetræ parket gulv. Og bygningsfacader har måske kun en farve! Dette kan give et fladt udtryk, som mangler dybde. Farver giver dybde og nuancer, som vi også finder i naturens farvespil.

Der er to nemme måder at bruge accentfarver på:

  • Vælg farver, der har samme farvestyrke som hovedfarven, men i andre farver. For eksempel, hvis din hovedfarve er en mørkeblå, kan du finde andre farver med lignende farvestyrke. Selvom farverne er forskellige, vil det får et harmonisk udtryk.

  • Vælg mange nuancer af samme farve. Hvis din hovedfarve er rød, kan du finde 2-7 andre nuancer af rød; fra rosa, næsten sort til klare primærfarver.


3. Kontrastfarven Kontrastfarven skal fremhæve hovedfarverne. Der er kun én kontrastfarve i en farvepalette, og det er ofte en markant farve. Måske er det noget, der skubber harmonien ud af balance. Kontrastfarven anvendes på mindre, men synlige elementer. Ref: Koi Fargestudio


...


MANGOR STUDIO arbejder med materialer og farver med udgangspunkt i det, du har og det, du drømmer om. På et indretningsmøde hjælper jeg dig, så du får truffet de rette valg for dit hjem.

Personlige, stemningsfyldte og funktionelle rum behøver ikke at koste en formue. Jeg arbejder ud fra den overbevisning at alle ting er indbydende set i rette kontekst. Stil og trends er en smagssag. Grimme ting eksisterer ikke. Placering og sammensætning er afgørende. Det er indretning med omtanke!


...


Vil du arbejde aktivt og seriøst med din egen indretning? MANGOR STUDIO deler gladeligt og gratis egne pins fra Pinterest med dig. Her er relevante mapper med alt fra gulve, gardiner og grønne rum til belysning, køkkenindretning og farve- og materialecollager - altså alt mellem himmel og jord, som inspirerer til materiale- og farvesammensætningen i din indretning.


Er du nysgerrig på mere indretning med omtanke og De 7 designprincipper? Læs de foregående blog-indlæg om emnet:

De 7 designprincipper - baggrunden for indretning med omtanke

01 Trivsel og relation

02 Indeklima og sundhed

03 Funktion og æstetik



Tak fordi du læste med!



Venlig hilsen


Lotte


MANGOR STUDIO

- indretning med omtanke


#materialerogfarver #mangorstudio #indretningmedomtanke #bæredygtigindretning #indretningaarhus




0 visninger

MANGOR STUDIO 

indretning med omtanke

 

Lotte Lior Mangor

arkitekt cand. arch.

Risvang Allé 25

8200 Aarhus N.

Mail: kontakt@lottemangor.dk

Mobil: 2681 3091

  • Sort Facebook ikon
  • Sort LinkedIn ikon
  • Sort Pinterest Icon
  • Sort Instagram Icon

© MANGOR STUDIO - indretning med omtanke